CrossCreekRapids

Alla inlägg under juni 2012

Av Ingela - 26 juni 2012 18:52

Jag har länge tjatat om ett mjölkbord att ha nedanför huset på en liten åkerplätt som jag har tänkt göra till vildäng men Gubben har aldrig gjort ett åt mig. Idag tog jag saken i egna händer och gjorde en snabb ritning på hur jag ville att det skulle se ut sedan ut i virkesförrådet och plocka virke. Jag har använt mig av det mindre fina virket.

Längden blev 120cm, höjden upp till bordet 120cm, och djupet är 90cm. 

  Här är ben och ramen till bordet.

  Nedre ram med "trappsteg" på 60cm höjd.

  Bordet får sina brädor.

  Det här är jag nog mest nöjd med :) Sticksåg är bra att ha.

  Inoljat och klart :)

Jag har använt mig av en brun träolja för att få det lite mer sammanhängande med trädgården. Fötterna har fått stå i kuprinolbad så de bättre ska tåla att stå på backen.

Nu ska pjäsen bara flyttas på plats och dekoreras, det har jag INTE hunnit göra idag.

Varför har jag då gjort bort mig? Jo, Gubben lär nog inte snickra åt mig igen. Det får jag nog göra själv hädanefter... Attans.

Av Ingela - 20 juni 2012 20:13

Här har vi inte sommar utan snarare tidig höst i mitten av juni. Detta gör att det blir en hel del sticka på dagarna medan Gumman sitter och läser eller målar. Inte ens hon vill vara ute...

Min sjal artar sig och jag har nu gjort 2 mönsteromgångar av 4.

 

Sen har Garnstudio/Drops  börjat lägga ut mönster från sin höstkollektion och jag tror det blir att sticka en sån här efter sjalen.

Den ser helt ljuvlig ut. Sen har jag lite annat jag också ska göra... 


Av Ingela - 16 juni 2012 21:06

Jag hittade ett mönster på Ravelry, en sjal med ett hålmönster. Mönstret var dock på engelska så jag har velat väääldigt länge men till sist så ville jag ha den lite för mycket. Fram med mönstret och försöka tyda lite ord, de flesta var självklara och en del fick jag använda lexikon till. Sen kom jag till "slip, slip, knit 2 togheter" Där körde jag fast gärnet. Lexikonet tyckte att slip betydde glida, halka och det fick jag inte ihop på en sticka. Googlade lite och hittade Knittinghelp och där löstes alla mina frågetecken upp :)

Köpte ett jättenystan med ett mjukt och skönt havsgrönt garn och satte igång. Jag har fått riva upp några gånger för att jag slarvläst diagramet men engelska fungerar. Ni som har Ravelrykonto hittar mönstret här.

 

Av Ingela - 8 juni 2012 20:36

Här har det kommit 107mm regn på sex dagar och det suger! Solen tror jag har flyttat till andra breddgrader och glömt av oss här. En mindre översvämning har vi också hunnit med och en avstängd väg som resultat. Det blev två mil extra för att lämna lillan på dagis och ta sig till jobbet. Det är tur det går att köra runt men det blir långt...

Sommarblommorna har jag fått ställa in i inglasningen annars skulle de ha regnat bort men där inne har de varmt och gosigt så de växer på och blommar.

     

Petuniorna har jag köpt av kusin M som har hobbyverksamhet på våren/försommaren och de är riktigt vackra även om jag egentligen inte ens gillar Petunior :/

Pelargonerna har jag beställt från Bergabacken AB och jag kan verkligen rekomendera dom. Rotar sticklingarna då hon får beställningen så leveransen kan ta lite tid MEN det är helt klart värt väntan då det kommer hem knubbiga välrotade plantor. Mer om dessa plantor i ett senare inlägg.

I min hästskorabatt har Kungsängsliljan och några solgula tulpaner trotsat regn och rusk och börjat blomma, man blir så glad av att se dem.

 

 

   

Av Ingela - 4 juni 2012 20:32

Jag tror något inredningsprogram ska få gå lös på mitt hus, typ Äntligen Hemma, Bygglov och kanske till och med Arga snickaren :/ Jag är värdelös på inredning och en massa detaljer, jag tycker inte ens det är kul egentligen. Vi lyckas inte heller synka våra stilar riktigt med varandra. Vi vet att vi måste renovera yligt och det är nog rätt snart då insidan såg på en renovering senast 1990 men var börjar man? Vi kan om vi vill men då vi inte vet VAR vi börjar så blir det aldrig börjat heller. En del säger "men det är ju bara börja!" "rensa ut och riv ner tapeten!" Ja, det låter skitenkelt då folk säger det men det är inte så enkelt... måste ju ha en plan, ett slutresultat och det har vi nästan. Vi TROR vi vet hur vi vill ha det. Det vi VET är att vi ska bygga ut uppe på balkongen och det låter vi någon göra då vi inte kan det själva. Där har jag noll koll.

Vårat största problem är nog att vi båda gillar att jobba ute och inte inne. I trädgården har vi inga problem med att planera, börja och slutföra arbeten. 

När jag då ser alla dessa "fixaprogram" så blir jag lite lätt deprimerad, det ser så enkelt ut och det blir alltid så fint men det blir aldrig så här hemma :/ sen passar inte vårat hus/gård i allt heller. 

Nä, jag hade gärna tagit emot någon som lyckas mixa våra stilar och sen fixat huset på insidan så det blir renoverat någon gång, för ska vi göra det blir det nog aldrig av...

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards