CrossCreekRapids

Alla inlägg under juli 2012

Av Ingela - 27 juli 2012 21:43

Det blommar lite här och var i trädgården trots en grymt regning och kall sommar. Jag undrar hur det hade sett ut om det varit en bra sommar...


Efter vintern blev det lite hål i hästskon som jag gjorde förra sommaren så i ett av hålen fick en Myskmalva flytta in. 

 


Pionerna blev flyttade i somras och jag fasade för att de skulle dö, att de skulle ge fasen i att blomma sket jag i men bara de överlevde. En blev det bara ett blad av men de andra har vuxit och blommar med några blommor var. Dock inte lika mycket som innan flytten men det kommer nog nästa år.

   


Planterade en Polstjärna eller Finlands vita ros som den även kallas mot armeringsmattan och den har vuxit över förväntan och är full i knoppar och blommor. Doftar underbart på kvällen.

     


Den här plantan har jag inget namn på men den är stooor och kräver sin plats men vacker även utan blommor.

   


Det här smalbladiga fackelblomstret fick flytta in i ett annat hål som blivit under vintern. Riktigt knallrosa och man blir riktigt glad av att se den.


Jättedaggkåpa och en brandlilja trängs tillsammans.

 


Två Aklejor med sina fina blommor. Små fröplantor lär dyka upp här och där, förmodligen i lite olika skepnader men vad gör det? De tar ingen plats och söta är dom.

 


Jacobs stege eller blågull som den ibland kallas blev jag överlycklig då jag hittade. När jag var liten växte den i ett dike nedanför huset och jag bara älskade den. Nu njuter jag av den igen <3 Praktbetonikan har tagit sig riktigt bra och blommar massor. 

 


Kungsängsliljans och tulpanernas frökapslar, de är bara för läckra. Då de spricker upp sprider jag ut fröna i blombänken, det får gärna finnas massor vårlökar på våren.

   


Sist och minst i hästskon är min Waldstenia som blommar härligt gult innan något annat hunnit börja efter vårlökarna. Den är liksom mitt mellan...


I krukorna har jag Afrikas blå lilja "alba", lobelia, dubbel bacopa och fingerborgsblomma. Petuniorna har jag lagt in förut och finns här. Dock inte den vita dubbla Petunian som jag glömt fota...

                   



Av Ingela - 23 juli 2012 21:15

   

Av Ingela - 23 juli 2012 20:58

Det är inte ofta vi tar oss iväg bara familjen på äventyr men nu då Gumman varit hos sin farmor i fyra dagar passade vi på. Det blev en dagsutflykt till Storforsen strax utanför Vidsel. Det blev mycket spring, hoppa på stenar och titta i kittlar, bäckar, småforsar och göklar. Gumman älskade det och mamma var lyrisk över allt som var fotobart.

Storforsen är för det första handikappvänligt men även rätt barnvänligt. Man måste dock hålle koll på de små liven så de inte far nerför någon fors, hamnar i någon kittel eller ramlar derför någon brant.

Den stora forsen är dock mäktigast, Europas största oreglerade fors.

   


Man kan även gå en "museumstig" där flottningens historia finns. Rätt intressant men det var synd att alla visningshus var låsta så man fick vackert kika in genom fönstren. Sen tillbaka till forsen så kan man gå en naturstig som är vacker, myggig och välupptrampad. I stigens början eller slut (beror på vilket håll du börjar från) så finns denna "stenstapel", vad nu den har används till.

 


Vid "tjirrodahln" fick man lära sig hur en tjärdal är uppbyggd, jisses vilket jobb...

 


En väl spenderad dag med sol, lite moln och några ynka regndroppar. Rekomenderar en resa dit för de som inte varit där!



Av Ingela - 17 juli 2012 14:02

I år blommar den med två stänglar. Den hänger i söderfönster och är under vilan nästan helt utan vatten. Anspråkslös och lättskött.

Av Ingela - 11 juli 2012 22:50

Jag har äntligen lyckats få en "fast" anställning! Efter flera års långa och korta vikariat för att jag har varit "obehörig" har äntligen tagit slut. Jag är behörig enligt skolverket och äntligen har kommunen fattat detta och jag fick min anställning. Ville dock inte jubla förrän anställningsbeslutet kom med posten och det gjorde det idag så i morgon ska jag fira med en god pizza och en cider! 

Det var dagens Hiss.

Dagens diss då? Jo, trafikförsäkringsföreningen... Skrev över två fordon på mig för ett tag sedan och då en vecka gått kom jag på försäkringarna... Det blev en dyr historia, jävla pengautsugare. Som att att få en gigantisk fortkörningsböter trots att man inte kört för fort. Det suger!!! Jag hade gärna lagt de pengarna på något annat men det ska väl vara jämmenjävligt i livet. En bra sak ska ta ut en dålig sak så man inte blir för exalterad utan ska hållas på en lagom nivå hela tiden. Det är bara betala och se glad ut, som med en fortkörningsböter fast här har jag bara varit glömsk. Häftigt straff för teflonminne, som en glömskböter, men nu lär jag aldrig mer glömma. Nu har min hjärna intagit gjutgärnsform som rostat och ALLT bränner fast. 


Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards