CrossCreekRapids

Alla inlägg under april 2013

Av Ingela - 27 april 2013 19:58

Jag var ute och gick med kameran igår, njöt av det fina, solen, fågelkvittret, solen och dofterna. Älven river men det blev ingen hejdundrans islossning utan mest bara en borttining av nått typ av snöslask. 

       

Videkissarna har slagit ut.

   

Hamnade i plantskolans gamla trädplantering (första bilden). Kontortatallen (mittersta bilden) är så vacker och doftar så underbart gott då solen ligger på.

       

Skogsvägen hem, den är vältrampad då vi går den nästan varje dag.

 

I blombänken har det börjat dyka upp lite vårlökar som tulpaner, krokusar och kungsängslilja. Fröerna de släppte förra året verkar gro fint. Nu gäller det bara att INTE rensa bort dom. Aklejorna har också vaknat.

     


Vårens "bropensé" blev en blå, vågig och söt sak.

 

Av Ingela - 20 april 2013 19:29

Mina tomatplantor är gigantiska och snart är det dax för försäljning av de jag inte ska ha själv.

     

En tomatplanta har till och med knoppar, liiite brottom...

 

Perennerna växer också fint. Akleja, riddarsporre, blågull, solhatt alba och myskmalva syns här.

   

Av Ingela - 20 april 2013 19:24

I början på veckan kom tranorna, idag såg jag sädesärlan. Det är så härligt med vår!

Älven har också brutit sig lös från kung Bores grepp, den brukar se ut så här runt första maj så det är tidigt i år.

En rundbal har tagit plats i älven också...

     


Det här är från plantskolans gamla laxdamm:

   

Av Ingela - 13 april 2013 20:30

Jag och min bror är inte helsyskon vi är lite mer än halvsyskon, sisådär en 75% syskon. Hur det går till får ni fundera på ;) Vi är rätt lika jag och min bror men ändå så olika, idag ska jag gå in på likheterna. Vi har båda ritualer, ritualer som vi blir mer eller mindre sura om de inte blir som de ska, ibland kan vi bli rent förbannade om ritualen skiter sig. Min bror är nog ett strå vassare än jag när det gäller ritualerna. 

En stor ritual är maten, vi har inga problem så med att vi inte äter allt utan ritualen handlar mer om HUR vi äter. Jag ska visa hur vi äter den norrländska delikatessen surströmming. När vi äter denna fisk så ska det vara lika mycket kärlek i varje tugga, inte mer och inte mindre. Det ska vara en lagom del potatis, en lagom del fisk, för min bror lagom del lök och för min del lagom del tomat. Hur lyckas vi då med detta? Jo, en klämma ser ut så här:


Detta är min brors:

 


Detta är min:

 

Som ni ser, när mackan rullas ihop och man tar en tugga (var man börjar är väl uträknat) så blir det kärlek i munnen. Jag har inte lagt på tomaten för då syns inte uppläggningen och det ska vara SKIVAD tomat. Denna klämma görs med stor omsorg och det läggs ner tid med att skära potatisen och fisken. (Vi behöver inte gå in på hur lång tid det tar för oss att äta...)


Hamburare är nästa ritual. Både jag och min bror vill gråta en skvätt då vi får hamburgaren i papper för då går inte våran ritual i lås. Då det kommer till hamburgaren går det ut på att få den perfekta biten i mitten, den är då godast. Sista tuggan hamburgare är sexkantig. Min bror får den jämn, inte jag alla gånger. 

Denna 50-grammare fick inte jämna kanter... men sexkantig är den.

 


Lite onyttigt vetande om våra ritualer som både min man och min svägerska kallar osunt och tycker vi ibland borde söka hjälp för, det sägs dock med glimten i ögat.





Av Ingela - 3 april 2013 07:08

I lekstugan har jag mitt "grohus", där växer nu tomater och perenner. Älskar att sitta där och titta på när det växer, det ger hopp om att sommaren kommer i år också. Till helgen ska plantorna skolas om, ett steg närmare varmare väder.

Av Ingela - 2 april 2013 07:55

Alla mina ragger har hål i hälen så nya behövdes. Blev Järbos Raggi-garn med stickor 4,5. Har inte färgpassat sockarna men det är lite av charmen då man stickar själv.

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards