CrossCreekRapids

Alla inlägg under maj 2010

Av Ingela - 13 maj 2010 20:46

Det spritter i mina orkidéer, de har vårkänslor. Min Cattleya acklandiae har i princip stått stilla sen jag köpte den men nu kommer det ett nytt bryt och en massa nya fina rötter. Den var tidigare monterad på bark men då den inte riktigt ville växa fast så fick den hamna i en kruka med lite finare bark och mossa. Tog inte länge förrän den satte fart.

 

Sen har det kommit en Jumellea arachnantha. Den bor i skåpet men är satt i en kruka med EpiWebb. Jag har aldrig tidigare odlat i detta material så vi får se hur det går. Denna blir tydligen ganska maffig efter ett tag så den kommer nog att hamna på golvet i skåpet så småningom.

 


Efter att jag hade sålt min Phalaenopsis Mini Mark så fick jag en plats över, jag lyckades vinna en Phalaenopsis schilleriana x stuartiana (även kallad Phalaenopsis Wiganiae) på en auktion. Den har vackra blad och jag har den i nordvästfönster och hoppas att det kommer att räcka. Den står i ren mossa.

 

Sen fick jag ett erbjudande om en Slc Tropical Pointer och jag kunde inte säga nej då denna har funnits på min önskelista ett bra tag. Jag har planterat den i lite finare orkidékompost med lite vitmossa i. Den står i sydöstfönster.

 

Sen har min blommaskin satt fart igen. Jag trodde att detta var en hybrid då jag inte har en aning om när den är köpt eller var den är köpt men det visade sig vara en Phalaenopsis Splash Dive. Den är ganska misshandlad då all kompost i krukan är borta, får vatten i fat och där står den... men den blommar ändå och växer som ogräs. Vet inte om jag vågar sätta om den efter att den blommat klart, den kommer väl att dö då.

 

Av Ingela - 12 maj 2010 16:43

   

Av Ingela - 9 maj 2010 20:43

I onsdags var jag förbi P för att stajla naglarna till tänderna. Det blev dekorerade naglar med blommor, jättefint blev det. Däremot ser det mindre bra ut efter att man bytt till sommardäck på bilen. Det passar liksom inte med superstajlade naglar och skit...

När jag var klar rasade några blommor av från naglarna så nu blir det acetonburken för mina naglar och kanske en omlackning, vi får se om jag ids... jag gillar att se, ja vad säger man, kvinnlig? ut men det är så grymt opraktiskt ibland.


I övrigt har inte mycket hänt i veckan, jag har jobbat, pluggat och sovit. Händelselöst alltså. Jag har dock tagit ett beslut om att en av mina fjäderbollar ska få värpa fram några kycklingar för att utöka hönsbeståndet lite. Får se vem det blir men jag har en som surar nu. Hade kidnappat alla lagda ägg idag och jag fick sannerligen på moppo då jag snodde dem. Gubben ska få göra en egen liten låda till henne i morgon och sen ska hon få behålla äggen. Om hon nu fortfarande vill ha dem sen. De kan ju vara lite oberäkneliga dessa fjäderbollar...

Av Ingela - 9 maj 2010 10:57

   

Av Ingela - 6 maj 2010 20:20

   

Av Ingela - 4 maj 2010 19:18

Vi har ju då som sagt tre katter och en av dessa får vara ute. Ja, de andra två ska också få komma ut inom sinom tid. Jag har sen vi fick Mjukis försökt få honom att INTE kissa i blombänkarna men det har varit totalt lönlöst. Det första han gjort då han kommit ut är att inte blombänken under köksfönstret men nu är det slut med det. Rensade bort alla fjolårsblad som vissnat ner och la jag ett hönsnät på jorden, det var lite trixit att få det att passa men skam den som ger sig. Sen satt jag och böjde ståltråd för att "nagla" fast nätet i jorden. Fick även klippa hål i nätet för att daggkåpan ska få komma upp och ett litet hål för rosen resten kommer att leta sig upp mellan maskorna då det är dagliljor och brandgul lilja där.

Kommer även att kissäkra i kuvösen men där blir det med knytnävsstora stenar då jorden syns under pionerna. Det är även lättare att lägga och sten har vi gott om här... så nu är det färdigt med att ha blombänkarna som toalett här!

Foton kommer senare, då snön smält bort från bänkarna. Jag ids inte vattna utan lägger snö där i stället. DET har vi också gott om fortfarande men nu tinar det ganska fort. :)

Av Ingela - 4 maj 2010 19:17

   

Av Ingela - 3 maj 2010 07:10

Min mobil alltså. Den fick ligga i solen för att torka en vecka och när vi testade den igår så ville den inte alls hoppa igång. Den är död, stendöd. Alla mina nummer är borta! De jag kan utantill (jo, jag kan ett gäng utantill) är kvar men de är ju de jag INTE kan som jag ville ha kvar.

Som tur är kommer en ny i veckan    då jag valde att förlänga mitt abonnemang 24 månader till. Det är lika bra då inget annat än telia fungerar här.

I övrigt har Valborgshelgen varit rätt lugn, vi har eldat en majbrasa, grillat korv, slöat o slappat i regnrusket. Rätt skönt...

Nu ska jag börja med en bok om hur man lär sig språk och den är på engelska så jag får nog gnugga en o annan grå innan bitarna faller på plats även om jag är engelskalärare. Det tar en liten stund att lägga om språken.

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards