CrossCreekRapids

Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Ingela - 15 januari 2010 22:44

Då min Paphiopedilum americanumhybrid slog ut i går så fick jag triss i Paphar.

Americanumen har en riktigt stor blomma och den är så läcker med sina prickar och limegröna inslag i det brun/vinröda.

En närbild på mittenpartet på blomman, nu önskar jag mig verkligen ett macro för att få till ännu bättre närbilder på detaljer...

 

Vad blev då trissen? Jo, Vinicolor (höger) Americanum (minnen) och Liemianum (vänster)

 

Alla tre odlas i samma fönster som är mot Nordväst. Har ingen tilläggsbelysning, vanlig orkidékompost och ganska svalt.

Jag har dessa på min "latmansodling", ett stort fat med höga kanter, leca eller småsten i botten ca 2 cm upp, (akvariesten fungerar) vatten i detta och sen blomkrukan på detta. När jag fyller upp fatet så häller jag genom blommans kompost. Plastkrukan ska inte stå i vattnet. Alla dessa har tjocka feta rötter som självmant sökt sig ner i vattnet bland stenarna. Fungerar utmärkt och kräver inte direkt mycket skötsel av mig. Perfekt latmansblomma och förstaorkidé (hybriderna) utanför ICAs brudorkidéer.

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards