CrossCreekRapids

Alla inlägg under maj 2008

Av Ingela - 8 maj 2008 12:48

Idag har jag försökt klona mig, har lite att göra i skolan så gumman åkte på dagis i morse vid åtta sen hade jag tänkt hinna göra bort skolan, tvätta och städa innan gubben och gumman kommer hem. Vad har blivit? Inne på min andra maskin tvätt, plockat bort leksaker från golvet så nu går det gå här inne och gjort en uppgift i skolan på fyra timmar... tänk om man kunde göra det som verkligen ska göras. Man skulle ha massor med tid till annat roligt.

 När jag hängt ut första maskinen på torkvindan ute och riggat en råttfälla i blombänken så börjar det störtregna. Nu är mina kläder blötare än när jag hängde ut dom. Hur kan det gå från strålande solsken till ösregn på mindre än fem minuter? Retar man Tor när man hänger ut tvätt, eller? Det slår aldrig fel. Nu hänger jag ut andra i ösregn... vad kan hända? Inte annat än att det blir blötare än innan.


I kväll ska jag och mamma på VIP - kväll på Kappahl, ska tydligen vara billigare då. Hoppas det och att jag hittar lite sommarkläder billigt. Är utan vettigt sådant. Jämt när jag ska handla kläder till mig själv så kommer jag hem med kläder till gumman istället. Idag SKA jag handla åt mig själv, behöver det. Sist var under mellandagsrean jag köpte till mig själv.


Jaja åter till skoljobbet, ska bli klar idag så är jag ledig resten av veckan.


Hare bra


Lite bilder från orkidéfönstret. Den gula luktar underbart och de andra två är mina nya älsklingar som ska vårdas ömt. 

Av Ingela - 7 maj 2008 22:37

Har nu varit i Luleå två dagar, igår var det redovisningar hela dagen. Suck, blir lätt långtråkigt. Idag hade vi drama fram till lunch. Jösses, antingen är jag supertrög eller så är läraren dålig på förklara. Nu är jag "ledig" till nästa torsdag. Gör inte alls ont. Har dock lite att fixa med skolan i alla fall så helt ledig blir jag inte.


Älven håller på att falla ihjäl sig, sjunker fort nu. Har dock kvar några bilder från översvämningen som hamnar här idag, sen blir det nog inte fler bilder på mycket vatten. Nu är det verkligen vår.


Fick idag min c. fimbriata på posten, en liten sak som värmde i hjärtat lite. Jag bara avgudar dessa orkideér som ser så sköra ut men som egentligen är tåliga som satan. Klagar inte över en missad vattning. Har även hämtat en Vanilla planifora idag. (äkta vanilj) Jo det är en orkidé... visste inte jag heller. Ska fota mina nya telningar i morgon så de hamnar också här. Till veckan kommer ett gäng från Grekland. Ska bli kul o se, som lilla julafton.


Jaja, sussa natta nu.


Hare bra.


Sista bilderna på översvämmad älv och gumman i sina coola solisar och nya kepsen. En av bilderna är landsvägen som är översvämmad.

Av Ingela - 5 maj 2008 21:43

Idag var då första dagen efter ledigveckan. Blev en jobbig start, not, maila ett mail och skriva ut ett papper och välja en dikt. Inte direkt jobbigt. Passade på att ställa ut mina pelargoner i kuvösen, städa bort gräsmattan inne, vika tvätt och sitta på internet och sukta över orkideér jag vill ha. På onsdag kommer då en Fimbriata jag köpt för ett tag sen. Ska bli spännande och se om jag lyckas. Har platsen klar i fönstret för den och ett gäng andra som är på intrågande.


Älven är fortfarande lika stor och snön försvinner i rasande takt. I blombänkarna har det börjat spira lite här och var. Irisarna måste jag gräva om, de sitter för djupt konstaterade jag idag. Sen har råttäcklarna kalasat friskt på dem så jag vet inte ens om de lever. Gnagt låångt ner. Blodalunroten har inte heller tittat upp, inte heller funkiorna men de är sena.


Jaja gå sussa nu, ska till Luleå i morgon.


Hare bra. 

Av Ingela - 4 maj 2008 20:39

Jag är så jä-la less på att vara fattig student. Betala lite räkningar och köpa det som behövs så har man endast under 100-lappen kvar. Lite tungt i början på månaden. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Är student i exakt fyra veckor till sen är det tillbaka till verkligheten, får verkligen hoppas det kommer lös jobb. Har mammadagar kvar som jag ska ta ut om jag inte får ett jobb i sommar men måste ju hitta ett jobb också. Kan inte skaffa fler barn bara för att vara ledig.


Här har älven stigit massor, helgen har gått åt till att titta på islossning och översvämning. Älven går nu upp på åkern nedanför huset. Vid våran granne R går en liten bäck under landsvägen men den har nu tagit en snabbare väg över vägen. Trumman är aningens för liten för att lyckas hålla undan vattenmassorna som kommer.

Jag har även sett sommarens första ormar, två stycken låg och solade vid älvsbron under lördagen. Det är inte kul att ha dem runt gården när man har barn och hund som kutar runt och är i allt de inte ska vara i. Jag hoppas verkligen att det inte blir en ormsommar så de slingrar runt här överallt. 


Jaja, livet på landet, händer inte så mycket. Livet har sin stilla gång i naturens takt och vi hänger mest bara med och njuter av tillvaron.

Nu lite te och se ncsi och sen sanningens ögonblick.


Hare bra


Lite bilder som får tala för sig själv. På en bild finns ormen med men bara huvudet syns om man tittar noga.

Av Ingela - 2 maj 2008 21:25

Var idag med mamma och särbo till Piteå. Målet var joggingskor till gumman och lyckades hitta ett par röda PAX skor åt henne. Hon diggade dom så mycket att hon knatade i dem hela kvällen. Nätt och jämt att vi fick ta av dem när hon skulle gå och sova. Hittade även en fin vändbar röd keps åt henne. Inte ville hon ha (eller var det jag?) den rosa tuttinuttiga kepsen med hjärtan på. Kepsen som fick följa med hem  har en påsydd lapp där det står "coatch" på ena sidan. Vänder man på steken får man en svart vovve med ett ben. Skitfrän. Hittade även solisar åt henne, självklart röda så nu är hon lilltuffingen i byn. Köpte till mig själv en kusligt rolig bal med toalettpapper och en skittuff flaska med sanitetsrent... Kan det bli mer intetsägande? Kikade lite på kläder men vad fan man kan inte få allt här i världen även om jag skulle vilja.


Här stiger älven fortfarande, den har nu kommit en bit upp på åkern, nästan som när man var liten. Saknar bara de stora isflaken. 


Jaja, umgås lite med familjen och sen hopp i dushen före nanna sussa.


Hare bra.


Sätter in lite fler fina bilder som får tala för sig själv. Kommer på älven i morgon tror jag. Har inte hunnit fota den idag. 

Av Ingela - 1 maj 2008 21:55

Valborgsmässoafton förflöt lugnt här. Mamma med särbo, P och äldsta brodern med särbo var hit. Vi hade gjort god middag med stek, potatisgratäng och svampsås. Efter detta nattade vi gumman och gick sen ut och tände brasan och grillelden. Trots att man fortfarande var mätt efter middagen så grillade vi korv, fläsk och hamburgare. Tror inte jag behöver äta på en vecka efter denna helg, mycke svulla blir det men oj så gott det är.

Här har det varit två sommardagar, vi har haft nästan 15 grader varmt här. Islossningen är i full gång, det börjar spira i blombänkarna och klia i mina blomsterfingrar. Varje vinter säger jag att jag inga blommor ska köpa eller plantera men åker dit jämt i alla fall när sommarblommorna börjar dyka upp i affärerna av någon underlig anledning.


Det är jättesvårt att klä gumman rätt just nu, kallt men ändå varmt. Som att välja mellan pest och kolera. Just nu är hon rätt hostig så jag klär henne gärna lite varmare än vad jag egentligen borde. Hon är rätt bra på att protestera när det blir för varmt så då är det bara plocka av eftersom. I morgon ska jag åka och köpa gympaskor åt henne på en vanlig skoaffär som har hennes storlek. Fick ett bra tips av supermamman.


Annars har här inte hänt speciellt mycket, vårfåglarna spelar för full hals. Jag går just nu mest bara runt och myser av våren. Just nu är det inte heller så mycket äckliga insekter i farten, vilka jag inte uppskattar alls.


Jaja hopp i dushen för sen gå nanna sussa.


Hare bra.


Här kommer en massa bilder som jag tagit idag och igår. Ids inte skriva vad det är, bilderna får tala för sig.

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards