CrossCreekRapids

Alla inlägg den 5 mars 2009

Av Ingela - 5 mars 2009 09:06

 Var in på min trädgårdssida Odla och satt fnissande vid datorn. Visst kliar det i fingrarna att börja men inte än på ett par månader här i alla fall.


Om du inte gjorde det redan i höstas, så städa växthuset och drivbänkarna nu och gör dem startklara. De tidigaste sådderna kanske kan göras redan i mitten på månaden om du har en s.k frostvakt i växthuset. Isolera vid behov med bubbelplast. En tunna med vatten kan också fungera som värmesamlare, liksom golv av stenmaterial.

Växthuset ligger då i en meter snö så ska jag ta mig dit eller rättare sagt vad som ska bli växthus så bör jag ha ett par kilo dynamit med mig eller en riktigt kraftig snöskottare. Frostvakt eller vattentunna är föga lönt då tempen på natten fortfarande kan gå ner till -20.


Hyacinterna som du har sparat från julgrupperna kan du också gräva ner i trädgårdslandet så fort tjälen gått ur jorden. De får samla kraft och förhoppningsvis blommar de igen nästa vår.

Gräva ner Hyacinterna? Ehhh, fram med dynamiten igen då, här är allt stenfruset, kälen ligger djup under snön... i maj kanske jag kan börja gräva.


Börja hålla koll på spirande rotogräs i rabatterna, de kommer upp fortare än du anar och ju snabbare du börjar rensa, desto lättare går det nu när de ännu är späda och jorden är porös och fuktig.

Här fick jag största skrattattacken. Ogräs? Knappast. Visst är de tåliga men inte tror jag de uppskattar snö och kyla. Jorden är allt annat än porös och fuktig, det säger "king-king" då man ska försöka gräva i bänkarna.

Nä, vårkrönikor i all ära och inspireras gör man men det stämmer som inte mot södra sverige. Här ligger vi minst en månad efter om inte två. Vi har egentligen en årstid till enligt min mening; senvinter. Det är någonstans mitt mellan vår och vinter. Soliga dagar med nollgradigt och kalla nätter. Den tiden gillar jag allra mest av hela året.

Pelargonerna står fortfarande i vinterdvala, har fått vatten en gång ska få igen nu snart. Nästa månad plockar jag fram dom för väckning.

Nä, nu ska jag gå ut och se om jag hittar någon blombänk att gräva lite i ;) 


Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards