CrossCreekRapids

Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Ingela - 24 mars 2009 20:47

Hade bestämt att vi skulle skriva "levande texter" idag. Göra en platt text levande med adjektiv. Eleverna fick naturbilder att ta hjälp av då jag vet att fantasin kan tryta.

Jag var taggad till tänderna inför detta, jag älskar att skriva men det blev platt fall. Mina elever var inte alls entusiastiska inför detta och det blev mest platta texter. Här är några standarfraser:

Jag: "En gubbe står i gräset" Jaha, ska du lägga in några adjektiv också?

Elev: Adjektiv, vad är det? 

Jag: Vi gick nyss igenom det. Adjektiv förklarar hur saker ser ut eller är. Gubben, hur gammal är han?

Elev: Gubbar är väl gamla?

Jag: Ja, skriv det då: "En gammal gubbe". Hur ser gräset ut då, är det blått?

Elev: Gräset är väl jämt grönt?

Jag: Varför skriver du inte det då? "En gammal gubbe står i det gröna gräset" Finns det något mer i gräset?

Elev: Blommor...


Ja ni förstår hur dagen har varit. Jag la ner eländet och gjorde något annat i stället. Ska ta upp det sen igen. Det blev inte alls bra idag. Bättre lycka nästa gång.


Sen jag kom hem har absolut inget hänt, käkat, lagt Gumman och ska strax dö själv.

Presentation


Här skriver jag om våran vardag, djuren och mina ljuva orkidéer.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skriv i gästboken!

Besökare

Totalt antal besökare:
Denna månad:
Idag:

Sidor jag gillar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Virka!

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards