Direktlänk till inlägg 24 mars 2009
Hade bestämt att vi skulle skriva "levande texter" idag. Göra en platt text levande med adjektiv. Eleverna fick naturbilder att ta hjälp av då jag vet att fantasin kan tryta.
Jag var taggad till tänderna inför detta, jag älskar att skriva men det blev platt fall. Mina elever var inte alls entusiastiska inför detta och det blev mest platta texter. Här är några standarfraser:
Jag: "En gubbe står i gräset" Jaha, ska du lägga in några adjektiv också?
Elev: Adjektiv, vad är det?
Jag: Vi gick nyss igenom det. Adjektiv förklarar hur saker ser ut eller är. Gubben, hur gammal är han?
Elev: Gubbar är väl gamla?
Jag: Ja, skriv det då: "En gammal gubbe". Hur ser gräset ut då, är det blått?
Elev: Gräset är väl jämt grönt?
Jag: Varför skriver du inte det då? "En gammal gubbe står i det gröna gräset" Finns det något mer i gräset?
Elev: Blommor...
Ja ni förstår hur dagen har varit. Jag la ner eländet och gjorde något annat i stället. Ska ta upp det sen igen. Det blev inte alls bra idag. Bättre lycka nästa gång.
Sen jag kom hem har absolut inget hänt, käkat, lagt Gumman och ska strax dö själv.
Jag har hämtat en ny(are) bil idag Min lilla skrutt till Ka var i minsta laget så jag behövde byta upp mig en storlek. Det blev även ett byte från bensin till diesel. Valet blev en Toyotya Yaris. Det var dock inte många "lediga" bilar av den ...
Nejdå jag är inte bitter. När jag tycker att allting börjar flyta på och livet börjar kännas roligt igen så kommer det bakslag på bakslag. Jag lovar, jag är inte bitter. Det nya jobbet är jättekul men fick inte min tjänstledighet förlängd. Jag ...
Den lilla stugan jag har hållit på att renovera är nu klar :) och altanen är klar :) Vad skulle jag då ha den till? Jo, jag har utvidgat mitt sortiment lite med garn. Ha en garnaffär är något jag drömt om länge och nu var det tid att drömma klart o...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 |
3 | 4 | 5 | 6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 | 12 | 13 | 14 |
15 | |||
16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 |
|||
23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 |
29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|